ErikaVikman on viettänyt viimeiset 15 vuotta matkalla, joka on kulkenut musikaalilavoilta tangokuninkaallisuuteen ja lopulta Suomen kuumimmaksi poptähdeksi. Vuosien varrella hän on muuttunut monta kertaa – sekä musiikillisesti että visuaalisesti.
Tuorein muodonmuutos nähtiin UMK 2025 -finaalissa, jossa Vikman esiintyi mustassa lateksiasussa ja esitti kappaleen Ich komme valtavalla liekkejä syöksevällä mikrofonilla. Se oli jälleen yksi rohkea askel artistilta, joka on aina kulkenut omaa tietään.
Mutta millainen oli Erika Vikman nuorena, ennen Cicciolinaa, ennen Syntisten pöytää – ja ennen koko kansan tuntemaa seksuaalisuuden ja vapauden sanansaattajaa?
Ensiaskeleet
Erika Vikmanin ura sai ensimakunsa jo 2008, kun hän voitti 15-vuotiaana Tango Juniori -kilpailun tyttöjen sarjan. Se oli ensimmäinen kerta, kun hänen nimensä mainittiin valtakunnallisesti – eikä viimeinen.
Vain vuotta myöhemmin hänet nähtiin Ylen draamasarjassa Parasta aikaa, jossa hän näytteli lukiolaista Iira Strömiä. Tuolloin Erika Vikman oli 16-vuotias, punatukkainen, ja jo selvästi esiintymiseen luotu.
Esiintymisen palo syttyy
2010 Vikman osallistui Ponnahduslauta-musiikkikilpailuun Tampere-talossa, ja seuraavana vuonna hän kilpaili Stage-ohjelmassa, jossa etsittiin Suomen parasta koulumusikaalia.
Hänen edustamansa Tampereen yhteiskoulun lukio voitti kisan, ja pääsi tuottamaan oman rockmusikaalinsa Silmänsti pois, joka esitettiin Peacock-teatterissa elokuussa 2011.
Musikaalilavat pysyivät osana hänen elämäänsä myös myöhemmin. 2014 Vikman esitti pääroolin Mörköoopperassa, ja 2018 hän esiintyi Danny-musikaalissa nuorena Katri Helenana. Näistä rooleista jäi selkeä kuva: hänellä oli sekä ääni että läsnäolo.
Idols-Erika valloittaa ruudun
Vuonna 2013 Vikman osallistui Idols Suomi -kilpailuun ja selviytyi semifinaaleihin. Yksi hänen esityksistään – Juice Leskisen “Kaksoiselämää” – jäi erityisesti mieleen tuomari Jussi 69:lle, joka nimesi Vikmanin omaksi suosikikseen.
Samaan kauteen osallistui myös nykyinen supertähti Alma Miettinen, joka niin ikään putosi finaalien kynnyksellä. Tässä vaiheessa alkoi hahmottua nuoren artistin julkisuuskuva, jota media seurasi yhä tarkemmin.
Tangomarkkinoiden kautta kansan tietoisuuteen
2015 Vikman osallistui ensimmäistä kertaa Tangomarkkinoille ja sijoittui toiseksi. Vuotta myöhemmin, 2016, hän palasi ja voitti koko kilpailun – hänestä tuli Tangokuningatar.
Erika kertoi myöhemmin, että yksi hänen suurimmista innoittajistaan oli laulaja-lauluntekijä Yona, joka sijoittui toiseksi vuoden 2013 tangokisoissa:
“Yona oli iso syy, miksi halusin osallistua Tangomarkkinoille. Seurasin hänen uraansa ja inspiroiduin valtavasti.”
Samaan aikaan alkoi myös hänen levytysuran ensimmäinen vaihe – mutta julkisuuden valokeila kohdistui yhä useammin hänen yksityiselämäänsä.
Kohusuhde Dannyyn
Vuonna 2015 Vikman tutustui Ilkka “Danny” Lipsaseen, ja heidän suhteensa nousi nopeasti koko kansan puheenaiheeksi. 51 vuoden ikäero herätti hämmennystä ja keskustelua.
Vuonna 2017, Sub-kanavan Iholla-sarjassa, Vikman puhui avoimesti äkillisestä julkisuudesta ja sen vaikutuksista:
“Olen käynyt kovaa kamppailua itseni kanssa. Julkisuus tuli täysin puskista. Kaikki oli täysin uutta.”
Muodonmuutos alkaa
Samaan aikaan hänen tyyliinsä alkoi ilmestyä uusia sävyjä. Vuonna 2017, Tähdet, tähdet -ohjelmassa, hän esitti Madonnan “Vogue”-kappaleen, ja pyysi lavalle ikoniset “kartiorintsikat”. Toive toteutui – ja esitys oli yksi kauden puhutuimmista.
Vikman alkoi rakentaa artistipersoonaa, jossa seksuaalisuus, itseluottamus ja provokaatio eivät olleet piilotettuja – vaan koko paketin ydin.
uuden aikakauden alku
Keväällä 2020 Vikman osallistui Uuden musiikin kilpailuun (UMK) kappaleella “Cicciolina”, joka yhdisti italialaista pornohistoriaa, feminististä rohkeutta ja iskevää disco-soundia.
“Katsoin dokumentin Cicciolinasta ja inspiroiduin siitä, miten ristiriitainen ja vahva tienraivaaja hän oli.”
Vaikka voittoa ei tullut, Erika vakiinnutti paikkansa uuden aallon pop-artistina, jonka musiikki käsitteli häpeää, seksuaalista vapautta ja naisen asemaa.
Samaa linjaa jatkoivat kappaleet kuten “Syntisten pöytä”, “Häpeä” ja “Pyhä Erika” – joista tuli faneille voimaannuttavia hymnejä.
UMK 2025: “Ich komme” ja täydellinen haltuunotto
2025 Vikman palasi UMK-lavalle entistä suurempana ja säihkyvämpänä. Hän voitti kilpailun kappaleellaan “Ich komme”, ja show mustassa lateksibodysuitissa nousi otsikoihin myös ulkomailla.
Instagramissa Erika jakoi kuvia esityksestään ja kiitti fanejaan:
“HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ SYNTISET JA KOMMERS!
En olisi mitään ilman ihmisiä ympärilläni. Niin kiitollinen niistä. Mitään ei rakenneta yksin.”